Als we het hebben over buitenreclame, dan bedoelen we affiches die op Nederlandse reclameborden hangen, op panelen langs bekende snelwegen en op andere, speciaal daarvoor ontworpen panelen worden getoond. Buitenreclame hoort net als bijvoorbeeld de kleinere abri’s, mupi’s, lichtmastreclame en bushaltepalen, tot de categorie buitenreclame. Maar aan welke gemiddelde kosten buitenreclame moet je dan denken? Je leest het zo.
Buitenreclame op A-locaties
De meeste buitenreclame is verspreid over heel Nederland en zijn veelal op A-locaties langs zowel snelwegen gepositioneerd, maar ook op doorgaande routes en midden in het centrum van gemeenten. Naast billboards zijn er ook ‘megaboards’ die weer groter zijn en een groot buitenreclame bereikt voor je kan genereren.
Wat kun je met buitenreclame?
Met buitenreclame kun je ‘beeld’ overbrengen in combinatie met een korte reclameslogan. Ook al heb je genoeg plek, de voorbijganger bekijkt uw billboard maar heel kort. Dus moet je het dus moeten hebben van een herhalingseffect door op meerdere panelen met uw affiche te adverteren. Dit maakt buitenreclame wel wat prijziger natuurlijk.
Wat zijn de buitenreclame kosten?
Buitenreclame kosten zijn gezien de landelijke inzetting vaak alleen betaalbaar voor grotere bedrijven. De reden is simpel, de kosten voor een landelijk rondje buitenreclame kost al snel €100.000 voor 2 weken in Nederland. Soms kun je wel een lokale billboard huren, maar meestal alleen als een klant op het laatste moment zijn reservering annuleert. Via de website van One Media kun je alle gemiddelde kosten van buitenreclame bekijken, wanneer je deze vorm van adverteren overweegt.
Wie zijn bekende buitenreclame exploitanten?
Er zijn in Nederland heel veel kleine lokale spelers met een concessie, en een paar grote spelers wat natuurlijk handig is als je meteen landelijk wilt adverteren. De meeste bekende buitenreclame exploitanten zijn: Exterion Media, JCDecaux, Out of home Masters (OOH) Hillenaar Outdoor, en ook MMD Media mag tot een bekende partij worden gerekend.